BTS sa začiatkom roka stal novým nájomcom terminálu v Dobrej na desať rokov s päťročnou opciou. „TKD
Dobrá je už 20 rokov prevádzkou, ktorá len čaká na využitie svojho
potenciálu. Z pozície akcionára BTS máme cieľ tento potenciál nielen
využiť, ale v prípade záujmu na trhu zabezpečiť aj jeho rozvoj,“ povedal Ľubomír Loy - člen predstavenstva Budamar Logistics a obchodný riaditeľ Budamar Group.
Po obchodnej stránke bude TKD Dobrá po novom riadiť jej vlastník spolu
s väčšinovým akcionárom BTS – spoločnosťou Budamar Logistics. Terminál
plánujú oproti predchádzajúcemu prenajímateľovi otvoriť pre všetkých
operátorov. „Sme pripravení poskytovať služby terminálu všetkým doterajším zákazníkom a ponúkať ich aj pre nových,“ uviedol predseda predstavenstva a generálny riaditeľ ZSSK Cargo Martin Vozár.
Prekládka intermodálneho vlaku z Číny podľa BTS splnila očakávania i
kritériá stanovené objednávateľom prepravy, ktorým je Metrans. Firma
tvrdí, že hovoriť o jednom vlaku vo vzťahu ku kapacitám a službám, ktoré
má poskytovať TKD Dobrá, je málo. „Je to verejný terminál, ktorý
zabezpečuje nielen priamu prekládku, ale aj iné služby, ktoré mu z toho
vyplývajú. Prevádzka terminálu musí byť každodenná,“ povedal technický riaditeľ BTS Alojz Filipek.
Hlavným cieľom spoločnosti je pri termináli zabezpečiť
konkurencieschopné služby a v budúcnosti maximálne využiť jeho kapacity
v rámci intermodálnych prepráv smerujúcich z Ázie do Európy a späť.
„Našou snahou je aktívnym prístupom na úrovni pracovných skupín rezortu
dopravy pre podporu hodvábnej cesty, ako aj zmiešanej komisie pre
kombinovanú dopravu medzi Ukrajinou a Slovenskou republikou pomáhať
k reálnosti využitia potenciálu prekladiska v Dobrej, a tým aj
potenciálu Slovenska,“ dodal Filipek.
Tvrdí, že pre možnosť plánovania rozvoja terminálu je potrebná aj
podpora zo strany štátu, štátnej správy a samosprávy. Pripomína, že
doriešenie otvorenia cestného hraničného priechodu Čierna – Solomonovo
by bolo prínosom pre naplnenie možností prekladiska aj impulzom pre
rozvoj východoslovenského regiónu. Za dôležité tiež považuje štátne
investície do pridruženej cestnej a železničnej infraštruktúry. „Jedine
včasnými riešeniami budeme schopní konkurovať trasám cez Poľsko
a Maďarsko a staneme sa zaujímavým tranzitným bodom nielen Novej
hodvábnej cesty,“ doplnil.
TKD Dobrá je aktuálne pripravená zmanipulovať štyri a pol uceleného
vlaku denne. V predchádzajúcom období bolo v termináli zmanipulovaných
priemerne 89 vlakov ročne. Súčasná maximálna kapacita terminálu
predstavuje 1575 vlakov za rok.